BIK/zła historia kredytowa/kredyt gotówkowy

Moimi klientami byli znajomi, których potrzeba wymagała zaciągnięcia kredytu gotówkowego. Pomimo doskonałej sytuacji ekonomicznej gospodarstwa na przeszkodzie stanęła zła historia kredytowa tj. potocznie określany "zły" BIK.

Otóż klientprzed kilkoma laty zaciągnął inny kredyt gotówkowy tzw. studencki z odroczoną płatnością. Po kilku latach -  kiedy przyszło do spłaty tego zobowiązania - sięgnął do zapisów umowy w celu odnalezienia rachunku, na który kredyt należy spłcać. W umowie widniał zapis pod tytułem "rachunek do spłaty kredytu", więc działając w dobrej wierze, kierując się logiką i zdrowym rozsądkiem wywnioskował, że to właśnie na ten rachunke powinien przelewać comiesięczne raty kredytu. Co się okazało za kilka miesięcy? Nic bardziej mylnego niż próba szukania logiki w zapisach umowy kredytowej. Rachunek wyżej tytułowany okazał się rachunkiem, na który należy uiszczać wpłaty w celu dokonania wcześniejszej spłaty kredytu - nadpłaty - w przypadku chęci jej dokonania, co nie zwalniało klientki z wpłat właściwych kwot rat na inny rachunek, dedykowany własnie w celu spłat rat bieżących.

Cóż, bank myślący, trzymający się pewnych standardów obłsugi klienta, troski o niego i wychodzący naprzeciw oczekiwaniom klienta powinien (w moim przekonaniu) poinformować klienta, że wpłaty nie są przekazywane na właściwe konto. Zamysł spłaty raty można było wydedukować np. z wysokości comiesięcznych wpłat, których wysokoć była tożsama z tymi, które klient miał w harmonogramie. Niestety, to było zbyt wiele dla tego banku...

Sytuacja potoczyła się kuriozalnie. Bank wystornował transakcje i zaksięgował dotychczasowe wpłaty zgodnie z tym, jak powinny były zostać wykonane przez klienta. Klient doniósł do banku wyciągi z innego konta, potwierdzające terminowość regulowania należności i wyjaśnił intencje jakie mu towarzyszyły. Bank tymczasem przetowrzył do BIK-u dane o wszczętej egzekucji, zaktualizował wpis o egzekucję odzyskaną i zaprzestał dalszego przetwarzania danych tego kredytu. Tymczasem klient, poinstruowany już dokładnie na jaki rachunek powinien dokonywac płatności czynił to przez kilka lat w sposób terminowy i rzetelny.

Składając więc wniosek o wspomnianą na wstepnie pożyczkę gotókową byliśmy przekonani, że sprawa jest wyjątkowo prosta i szybko przejdziemy przez proces. Niestety. Bank, do kórego złożylismy dokumentację zobaczył w raporcie BIK informację o windykacji i z przetworzonych danych wyciągnał wniosek, że w przeszłości klient obsługiwał nietemrinowo zobowiązanie, co skutkowało egzekucją i zamknięciem tego zobowiązania po całkowitej spłacie (oddzyskanej w drodze postępowania egzekucyjnego). Wyjaśnienie wszystkich okoliczności okazało się bardzo trune i czasochłonne. Bank odpierał reklamacje klienta i informował, że nic nie jest w stanie z ta sprawą zrobić. Dopiero po takiej odpowiedzi w formie pisemnej zdecydowałem się napisać pismo w imieniu klientów, które całkowicie odmieniło percepcję banku. Poniżej wklejam treść tego pisma.. Pytanie, dlaczego osoba, która nie ma na codzień kontaktu z otoczką i nomenklturą bankową musi umieć pisać takie i podobne pisma, aby dowieść, że ma rację, a bank rozminął się ze stanem faktycznym? Bez komentarza.

Podpowiem, że był to bank...

...zachodni... ;]

Bank XXX

Paweł XXX

Kierownik Zespołu Wsparcia Procesów Kredytowych

Do wiadomości:

Kierownika Departamentu Audytu Wewnętrznego

Kierownika Departamentu Prawnego

Dyrektora Centrum Przetwarzania Dokumentów

Rzecznik Klienta Banku XXX

Dotyczy: Treści otrzymanego pisma z dn. 25/09/2014r. o sygnaturze: XXX podpisanego przez XXX Kierownika Zespołu Wsparcia Procesów Kredytowych Banku XXX, dotyczącego sprawy kredytu o nr XXX.

REKLAMACJA

Szanowny Panie,

Ja, niżej podpisana, Katarzyna XXX, klientka Banku XXX, w odpowiedzi na przygotowane przez Pana pismo, będące odpowiedzią na złożone przeze mnie odwołanie dotyczące okoliczności, co do których istnieje podejrzenie stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych w postaci praktyki wprowadzającej w błąd rozumieniu art. 3-5 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, składam reklamację i niniejszym ponownie proszę o:

1/ zaniechanie stosowanej praktyki (gdybym wiedziała, że obsługa produktu kredytowego, z którego korzystam będzie wyglądała w ten sposób, że procedury reklamacyjne będą rozpatrywane z ogromnym zaniedbaniem dla wszystkich okoliczności, a dane w BIK-u przetwarzane fragmentarycznie najpewniej nie skorzystałabym z oferty Banku XXX) ;

2/ oraz usunięcie skutków tej praktyki poprzez:

  1. zaprzestanie przetwarzania w BIK-u danych, które naruszają moje interesy, poprzez interpretację tych danych przez inne instytucje finansowe, mając na uwadze sytuację faktyczną kredytu, którego ww. dane dotyczą
  2. złożenie oświadczenia, w którym Bank przedstawi stanowisko i udzieli pisemnej, rzetelnej i prawdziwej informacji, z uwagi na jakie fakty z przeszłości uznał, że kredyt był windykowany i odzyskany (bo takie dane w BIK-u widnieją) mając na uwadze wszystkie okoliczności związane z obsługą tego kredytu przeze mnie (w tym  dokonywanie wymaganych  przelewów terminowo, ale na niewłaściwy rachunek bankowy)
  3. przekazanie do BIK-u danych związanych z obsługą przedmiotowego kredytu od roku 2012, w którym to nastąpiła „windykacja” z „odzyskaniem”, ponieważ kredyt jest w ciągłej obsłudze i nadal nie został w całości spłacony.

W przypadku nierzetelnego i nieobiektywnego stanowiska Banku XXX w tej sprawie, rozważę skorzystanie z przysługującej każdemu konsumentowi, którego interes został zagrożony (a nie tylko naruszony), a także powiatowym rzecznikom konsumentów oraz każdej organizacji konsumenckiej, praw do występowania wobec przedsiębiorcy stosującego nieuczciwą praktykę rynkową z roszczeniami wymienionymi w art. 12 ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, korzystania przez każdego z uprawnienia przewidzianego w art. 100 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także skorzystania w takim wypadku przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z uprawnień przewidzianych tą ustawą.

Sprawę rozważę skierować m.in. do KNF oraz ZBP.

W otrzymanym piśmie wskazuje Pan, że dane nie wymagają aktualizacji i korygowania. Ja uważam przeciwnie, ponieważ:

1/ Kredyt nie był w praktyce windykowany, tylko przelewy, dokonane przeze mnie na błędny numer rachunku zostały wystornowane i przeksięgowane na numer właściwy, dedykowany do spłaty kredytu

2/ Kwota zaległości nie została odzyskana, a jedynie wymagała ruchów na rachunkach bankowych w ramach Państwa banku

3/ Od 06/2012r. kredyt jest w ciągłej, terminowej obsłudze.

Z uwagi na znajomość przez Bank XXX wszystkich okoliczności związanych z obsługą przedmiotowego kredytu, mając na uwadze wpłaty kwot rat w wymaganych wysokościach, ale na niewłaściwy numer rachunku, uważam za wysoce niestosowną interpretację, że kredyt nie był spłacany w drodze umyślnego i zamierzonego działania. Takie bowiem wnioski wyciągają inne banki analizując raporty BIK dotyczące mojej osoby. Było  inaczej, ale dowodzenie tego w obecnych okolicznościach jest bardzo trudne.

Na tej podstawie twierdzę, że dane, które są przetwarzane w BIK-u są niepełne, nierzetelne, a więc nieprawdziwie. Prowadzą do błędnych wniosków i są krzywdzące dla mnie jako konsumenta. Ograniczają istotnie moje działania kredytowe i stawiają mnie w bardzo niekorzystnym świetle jako potencjalnego klienta instytucji finansowych.

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione okoliczności wnoszę o pilne zaniechanie dotychczasowych praktyk związanych z przedmiotowym produktem i działających na moją niekorzyść, poprzez usunięcie z BIK-u danych dot. przedmiotowego zobowiązania w całości lub przetworzenia ich w całości z uwzględnieniem jego terminowej obsługi od 06/2012r. oraz w takim przypadku wystawienie stosownego pisma, którym będę mogła posłużyć się w stosownym czasie, w którym przekażecie Państwo rzetelną informację, że windykacja dotyczyła spłat, które miały miejsce de facto terminowo i we właściwej wysokości, ale na niewłaściwy rachunek w tym samym banku.

Z poważaniem,

Katarzyna XXX

Skontaktuj się z tym ekspertem

Zadzwoń: 792583593

Albo wyślij wiadomość

Porozmawiaj z ekspertem

Nasi eksperci:

Znajdź eksperta w swoim mieście