Odbiór mieszkania od dewelopera

Przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego poprzedzone jest jego odbiorem w obecności nabywcy lub jego pełnomocnika. Z odbioru mieszkania sporządza się protokół.

Przed dokonaniem odbioru lokalu mieszkalnego deweloper obowiązany jest zawiadomić nabywcę o zakończeniu budowy oraz o decyzji właściwego organu w zakresie pozwolenia na użytkowanie budynku wielomieszkaniowego.

Odbiór mieszkania nie może zostać dokonany przez dewelopera jednostronnie, tzn. bez obecności nabywcy.

W obecności nabywcy sporządzany jest protokół odbioru, do którego nabywca lub jego pełnomocnik mogą zgłaszać wady mieszkania.

Deweloper ma 14 dni na doręczenie nabywcy oświadczenia o uznaniu wad lub o odmowie ich uznania ze wskazaniem przyczyn, a w ciągu 30 dni od podpisania protokołu powinien uznane przez siebie wady usunąć.

Jeżeli mimo zachowania należytej staranności nie zdołał ich usunąć w tym terminie, może wskazać inny, odpowiedni termin, podając jednocześnie przyczyny opóźnienia.

Deweloper ma 14 dni na uznanie wskazanych przez nabywcę w protokole wad lub odmowę ich uznania, wraz z uzasadnieniem. Jeżeli deweloper uznał wskazane przez nabywcę wady, powinien je usunąć w ciągu 30 dni od podpisania protokołu.

Do odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne i prawne lokalu mieszkalnego stosuje się, poza ustawą deweloperską, przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi.

Należy pamiętać, iż deweloper nie może ograniczać ani wyłączać odpowiedzialności z tytułu rękojmi np. poprzez:

  • wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy (w razie ujawnienia wad istotnych budynku);
  • wyłączenie bądź też istotne ograniczenie możliwości reklamowania ujawnionych wad, poprzez wprowadzenie skróconego terminu rękojmi lub selektywne określenie wad, do usunięcia których jest zobowiązany.

Warto też pamiętać, iż do wad budynku podlegających reklamacji z tytułu rękojmi nie zalicza się realizowanego na indywidualne życzenie nabywcy tzw. białego montażu. Do takich elementów wyposażenia stosuje się 2 letni termin odpowiedzialności dewelopera z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

Jeżeli jednak konieczność montażu danych elementów wyposażenia wynika z projektów i planów realizacji inwestycji, i w konsekwencji elementy te stanowią części składowe nieruchomości, to należy stwierdzić, iż są to wady budynku podlegające reklamacji z tytułu rękojmi.

Nabywca ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady lokalu przez okres 3 lat od jego wydania. Po tym czasie możliwe jest dochodzenie tych roszczeń, jeśli deweloper zataił wady budynku.

 

Skontaktuj się z autorem porady

Zadzwoń: 48785933434

Albo wyślij wiadomość

Porozmawiaj z ekspertem

Nasi eksperci:

Znajdź eksperta w swoim mieście