Gwarancja bankowa - czym jest gwarancja bankowa?

Gwarancja bankowa to forma gwarancji, w której rolę gwaranta przyjmuje bank. Gwarancja, w której gwarantem jest bank, stanowi jeden z najpewniejszych sposobów zabezpieczenia się przed ryzykiem niewypłacalności dłużnika.

Umowa gwarancji bankowej jest zobowiązaniem banku do zapłaty beneficjentowi sumy gwarancyjnej wskazanej, w przypadku gdy zleceniodawca nie wywiąże się ze zobowiązania.

Banki udzielają gwarancji i poręczeń na rzecz podmiotów gospodarczych w celu zabezpieczenia wykonania przez nich na rzecz kontrahentów określonych zobowiązań:

  • gwarancja przetargowa (wadialna);
  • gwarancja zwrotu zaliczki;
  • gwarancja dobrego wykonania umowy;
  • gwarancja terminowej spłaty kredytu;
  • gwarancja zapłaty, zabezpieczająca należności za zakupione towary i usługi;
  • gwarancja zapłaty rat leasingowych;
  • gwarancja stanowiąca zabezpieczenie akcyzowe;
  • gwarancja zabezpieczająca zapłatę długu celnego;
  • gwarancja potwierdzająca posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Instrument gwarancji oraz poręczenia sprawdza się w przypadku gdy przedsiębiorcy zależy na minimalizacji kosztów finansowych zamrożonego kapitału obrotowego.

Gwarancja bankowa będzie również tańszym rozwiązaniem niż stosowana w wielu wypadkach alternatywnie gwarancja ubezpieczeniowa.

Podstawowe korzyści płynące z gwarancji to między innymi:

  • zabezpieczenie płatności
  • ułatwienie wejścia na rynek nowym firmom do czasu ich uwiarygodnienia się
  • pewność dla Beneficjenta gwarancji, że w przypadku nie wypełnienia zobowiązań przez kontrahenta, Bank wykona świadczenie pieniężne na jego rzecz
  • przedłożenie gwarancji umożliwia zleceniodawcy rozpoczęcie lub kontynuację efektywnej współpracy z partnerem handlowym
  • umożliwia uzyskanie kredytu

Skontaktuj się z autorem artykułu

Zadzwoń: 663021867

Albo wyślij wiadomość

Porozmawiaj z ekspertem

Nasi eksperci:

Znajdź eksperta w swoim mieście