Historia kredytowa BIK - jej znaczenie i wpływ

   Na podstawie historii kredytowej  oceniane jest przez kredytodawcę  ryzyko, które poniesie on przyznając Klientowi kredyt.  Banki oraz inne instytucje uprawnione do udzielania kredytów zwracają dużą uwagę na zawartość rejestru prowadzonego przez Biuro Informacji Kredytowej (BIK).

   Osoby, które  nie posiadają pozytywnej historii kredytowej powinny liczyć się z wieloma utrudnieniami. Chodzi tu przede wszystkim  o wyższe oprocentowanie,  a także o  konieczność  ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń. W niektórych przypadkach bank może również odmówić udzielenia kredytu dla wnioskodawcy, który miał poważne problemy ze spłatą wcześniejszych zobowiązań. Zatem, jeżeli Klient chce być spostrzegany jako atrakcyjny uczestnik rynku finansowego sam we własnym interesie powinien dążyć do tego aby posiadać  jak najbardziej pozytywną  historię spłat swoich zobowiązań.

BIK prowadzi ewidencję , w której gromadzi wszelkie istotne informacje na temat dotychczasowej aktywności kredytowej Klienta. Obejmuje ona następujące elementy:

  • dane identyfikacyjne osoby fizycznej lub prawnej, w tym między innymi numer PESEL, adres zameldowania, stan cywilny
  • wykaz bieżącego zadłużenia ( podlega on przynajmniej jednorazowej aktualizacji w trakcie miesiąca)
  • zawarte są w niej również informacje dotyczące:  daty powstania i rodzaju długu, przewidywanego okresu spłaty, waluty zobowiązania, ewentualnych opóźnień w regulowaniu rat.

 

 Pozytywna historia kredytowa jest najlepszym kryterium w przyznawaniu kredytów. Kredytobiorcy powinni sami we własnym interesie sprawdzać, jaka jest ich historia kredytowa, ponieważ bank w przypadku  odmowy udzielenia kredytu  nie podaje powodów, zasłaniając się tajemnicą bankową, a właśnie jednym z decydujących przyczyn tego stanu może być zepsuty wizerunek w BIK.

 Sprawdzić swoją historię kredytową może każda osoba. Odbywa się to poprzez  pobranie z Biura Obsługi Klienta BIK Raportu o sobie. Oferowane są dwa rodzaje Raportów: PLUS, PLUS z Informacją o Ocenie Punktowej oraz Informację Ustawową – udostępnianą klientom z mocy Ustawy o Ochronie Danych Osobowych.

 Wiele osób zastanawia się, czy jest możliwość poprawienia swojej nieciekawej historii kredytowej. Ostatnimi czasy popularne stały się ogłoszenia firm, które zajmują się tzw. czyszczeniem historii kredytowej swoich zleceniodawców. Jednak trzeba wiedzieć, że działalność takich przedsiębiorstw opiera się głównie na niewiedzy klientów. Bowiem faktyczne usunięcie informacji na temat zaległości kredytowych nie jest możliwe przed upływem pięciu lat od daty całkowitego uregulowania zadłużenia. Nie znaczy to, że nie ma metod pozwalających poprawić historię kredytową. Istnieją legalne i wypróbowane sposoby, które znane są tylko doświadczonym i kompetentnym doradcom finansowym. Specjaliści są w stanie pomóc nawet Klientom, którzy mieli w przeszłości częste problemy z terminową spłatą swoich zobowiązań. Warto wiedzieć, że doradcy ci nie pobierają żadnych opłat za swoje usługi. Podstawą ich wynagrodzenia jest prowizja, którą bank wypłaca po zawarciu umowy z Klientem. I nie odbywa się to jego kosztem.

 

Ocena punktowa Klienta to liczba punktów, które Klient  uzyskał w wyniku zastosowania statystycznej metody punktowej oceny ryzyka kredytowego (scoring). Ocena punktowa wyliczana jest na podstawie danych o Kliencie.

System punktowej oceny  sprzyja premiowaniu rzetelnych kredytobiorców. Bardzo dobre oceny w ramach scoringu BIK mogą otrzymać tylko osoby, które przez dłuższy czas wykazywały się rzetelnością.

 Korzyści z  posiadania wysokiej oceny punktowej (score) są następujące:

  • łatwiej dostępny kredyt
  • atrakcyjniejsze oferty
  •  minimalna liczba dokumentów
  • obiektywna ocena z wykorzystaniem tych samych kryteriów
  • decyzja kredytowa

 

Musimy pamiętać, że wyrażając zgodę na przetwarzanie swoich danych, zwiększamy szansę naliczenia Swojej oceny punktowej.

 Jeżeli zależy nam na  wysokiej ocenie punktowej, a co za tym idzie, na większych możliwościach  na atrakcyjny kredyt w przyszłości, powinniśmy już teraz zadbać  o terminową obsługę kredytów obecnie posiadanych. Bowiem wszelkie opóźnienia w spłatach i zaległości znacznie obniżają ocenę punktową.  Wpływ ten jest jednak największy w ciągu pierwszego roku od chwili pojawienia się zaległości lub opóźnienia. Po 3 latach opóźnienie lub zaległość zaprzestaje obniżania oceny punktowej. Jednak aby tak było warunkiem jest to, że Klient uregulował wszelkie zobowiązania i w tym czasie nie wystąpiły nowe opóźnienia.

 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz do nas - postaramy się udzielić na nie odpowiedzi.

M&M Peza

Skontaktuj się z autorem porady

Zadzwoń: 513377300

Albo wyślij wiadomość

Porozmawiaj z ekspertem

Nasi eksperci:

Znajdź eksperta w swoim mieście