Gwarancje de minimis to program rządowego wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, który polega na udzielaniu gwarancji zabezpieczających zaciągnięcie przez nich kredytów obrotowych i inwestycyjnych. Program ten jest odpowiedzią na największe kłopoty dotykające przedsiębiorców starających się o zewnętrzne finansowe, czyli brak odpowiedniego zabezpieczenia. Jak pozyskiwanie takich gwarancji wygląda w praktyce?
Pierwszym krokiem, który wykonać musi przedsiębiorca jest wypełnienie i złożenie wniosku o udzielenie gwarancji w banku kredytującym wraz z wnioskiem o kredyt obrotowy lub inwestycyjny. Potencjalny kredytobiorca składa taki wniosek bezpośrednio w banku, w których chce wziąć kredyt i który dołączył do programu gwarancji. We wniosku zawarte są wszelkie niezbędne informacje do starania się o gwarancję.
W we wniosku znajduje się między innymi pole „przeznaczenie kredytu”, w którym należy wpisać jaki jest cel wzięcia kredytu. Kredyt objęty gwarancją de minimis z zasady powinien być przeznaczony na finansowanie bieżącej działalności firmy, inwestycję w jej rozwój czy inne cele rozwojowe. W polu „oświadczenie wnioskodawcy nr 3” należy złożyć oświadczenia o wysokości pomocy de minimis, jaką otrzymało się w roku podatkowym, w którym ubiega się o gwarancję oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych. Przedsiębiorca mógł otrzymać pomoc w postaci de minimis na przykład poprzez dofinansowania na szkolenia, dofinansowania na zatrudnienie pracownika, zwolnienia podatkowe, rozłożenie zaległości ZUS, dokonanie jednorazowej amortyzacji czy pomoc publiczna z RPO, ZUS, US, PFRON czy innych. Potwierdzenie udzielenia pomocy de minimis jest możliwe poprzez zaświadczenie o pomocy, decyzję administracyjną oraz umowę.
O gwarancje może ubiegać się przedsiębiorca, który w załączniku Formularz informacji przedstawianych przy staraniu się o pomoc de minimis może:
Po złożeniu wniosku przez przedsiębiorce bank wykonuję analizę zdolności kredytowej zgodnie z własnymi procedurami. Jeśli taka zdolność jest wystarczająca, a przedsiębiorca spełnia także wszelkie wymogi formalne, bank podejmuje decyzję o udzieleniu kredytu zabezpieczonego gwarancją de minimis.
Kolejnym krokiem jest objęcie kredytu gwarancją. Wraz z podpisaniem umowy kredytowej kredytobiorca wystawia na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego weksel własny wraz z deklaracją wekslową oraz oświadczenie o poddaniu się egzekucji. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność jako osoba fizyczna podpisuje się pod oświadczeniem o ochronie danych osobowych. Gdy jest on w związku małżeńskim z wspólnotą majątkową, konieczny jest także podpis małżonka oraz jego oświadczenie o ochronie danych osobowych. W dniu udzielenia gwarancji bank wydaje przedsiębiorcy zaświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy de minims.
Bank, który udzielił kredytu pobiera także opłatę prowizyjną od udzielonej gwarancji i przekazuje ją do Banku Gospodarstwa Krajowego do 5-ego dnia roboczego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym rozpoczął się kolejny okres gwarancji. Prowizja taka pobierana jest za okres jednego roku z góry, a jej wysokości to 0,5% kwoty gwarancji.
W sytuacji, gdy kredytobiorca nie wywiązuje się z obowiązku spłaty kredytu podejmowane są pewne kroki. W pierwszym z nich bank kredytujący wzywa Bank Gospodarstwa Krajowego do zapłaty, a ten wykonuje zobowiązanie z tytułu gwarancji w terminie 15 dni roboczych od daty otrzymania kompletnego wezwania. Po wykonaniu takiej gwarancji Bank Gospodarstwa Krajowego nalicza od wypłaconej kwoty odsetki w wysokości 4-krotności obowiązującej stopy kredytu lombardowego NBP. Bank kredytujący na podstawie umowy powierzenie lub cesji wierzytelności wykonuje działania windykacyjne, w tym takie, które mają pomóc osiągnąć ugodę, porozumienie.
Poprawa zdolności kredytowej wymaga strategicznego podejścia do zarządzania finansami oraz budowania pozytywnego wizerunku w oczach banków. Oto kilka wskazówek: Udokumentowanie dochodów: Wszystkie źródła dochodu powinny być oficjalne i widoczne...
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, która została wprowadzona w roku 2023, ustanowiła ważne zmiany w przepisach dla właścicieli nieruchomości. Zgodnie z nowymi wytycznymi w przypadku mieszkań w bloku oraz domów jedno- lub...
Kredyt hipoteczny to popularny sposób na sfinansowanie zakupu domu lub mieszkania. Jeśli spełnimy warunki i wymagania banku, bez problemu otrzymamy zobowiązanie na całą nieruchomość. Gdy natomiast chcemy wziąć kredyt tylko na część lokalu lub na...
Ubieganie się o wspólny kredyt hipoteczny przez małżeństwo daje lepsze możliwości, można uzyskać lepsze warunki finansowania oraz wyższą kwotę zobowiązania. Jednak istnieją sytuacje, gdy korzystniejsze jest wzięcie kredytu przez jednego ze...
Kredyt hipoteczny to często jedyny sposób na sfinansowanie zakupu własnego mieszkania. Niestety, o kredyt hipoteczny coraz trudniej. Rosnące stopy procentowe sprawiają, że Polacy mają coraz niższą zdolność kredytową, a do tego dochodzi wysoka...