Ze wsparcia finansowego w postaci kredytu korzysta coraz więcej Polaków. Wieloletnie zobowiązanie wobec banku należy dopełniać każdego miesiąca w ustalonym w umowie terminie. Warto wiedzieć, że nie tylko na kredytobiorcach spoczywa szereg obowiązków. Bank również ma zobowiązania wobec swoich klientów, których musi bezwzględnie przestrzegać. Jakie są prawa i obowiązki banku względem swoich konsumentów?
Przekazanie rzetelnych informacji
Każdy bank udzielający pożyczki czy kredytu musi uczciwie informować swoich klientów o wszelkich kosztach. Obowiązkiem instytucji udzielającej kredytu jest powiadomić konsumentów o całkowitej kwocie kredytu, wysokości jego oprocentowania, a także o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO). Bank powinien wyodrębnić także wszystkie dodatkowe opłaty, jakie pojawiają się przy zaciąganiu kredytu, tj. prowizja za udzielenie kredytu, koszty ubezpieczenia kredytu czy opłata za ocenę nieruchomości.
Podobnie wygląda kwestia wszelkich terminów. Bank ma obowiązek wydać ostateczną decyzję dotycząca kredytu przed upływem 21 dni od dnia złożenia wniosku kredytowego. Konsument od chwili zawarcia umowy kredytowej ma 14 dni na odstąpienie od niej. Bank ma obowiązek anulować kredyt, a kredytobiorca nie musi podawać przyczyn swojej decyzji.
Zmiany w kosztach
Obowiązkiem banku jest informowanie kredytobiorcy o wszelkich zmianach dotyczących kosztów udzielonego kredytu. Jeśli przyznano kredyt hipoteczny, bank ma obowiązek każdorazowo informować o zmianie oprocentowania (który zależny jest od stopy referencyjnej), a w przypadku kredytu walutowego – o wzroście kursu waluty, która wpłynie na wysokość raty. O wszelkich zmianach w czasie trwania umowy bank musi powiadamiać klienta na piśmie lub drogą elektroniczną.
Wcześniejsza spłata kredytu
Jeśli kredytobiorcy udało się spłacić kredyt w terminie krótszym, niż wynikającym z zawartej umowy, bank jest zobowiązany do zwrotu części opłat. Koszta, jakie ponosi bank, obejmują wyłącznie okres, o jaki został skrócony czas obowiązywania umowy.
Prawa banku względem kredytobiorcy
Bank udzielający kredytu ma prawo domagać się terminowej spłaty rat według ustalonego harmonogramu. W przeciwnym razie bank ma prawo zobowiązać konsumenta do spłaty zaległości – może to zrobić za pośrednictwem wiadomości listownej lub elektronicznej. W przypadku osób zalegających z płatnościami, bank ma prawo wpisać dłużnika do Biura Informacji Kredytowej. Ostatecznie, jeśli kredytobiorca nadal nie wywiązuje się z umowy, bank może ją wypowiedzieć. Skutkuje to koniecznością zwrotu całkowitej kwoty kredytu, wraz z odsetkami, prowizją czy pełną kwotą ubezpieczenia.
Żyjemy w wyjątkowo niestabilnych czasach, których plany pokrzyżował koronawirus. Każdy obawia się o sytuację zawodową, z niepewnością patrząc w przyszłość. Niestety trudna sytuacja gospodarcza doprowadziła do tego, że wiele osób...
Kredyt hipoteczny to poważne zobowiązanie, które wiąże kredytobiorcę z bankiem nawet na 30 lat. Przed złożeniem wniosku należy zatem dokładnie przemyśleć najważniejsze kwestie, by nie narazić się na ewentualne problemy związane ze spłatą....
Banki akceptują działkę jako wkład własny do kredytu hipotecznego. Działka, którą posiadasz - niezależnie, czy ją kupiłeś za gotówkę, czy dostałeś w formie darowizny, jest przy finansowaniu budowy domu...
WIBOR decyduje o wysokości raty kredytu, gdyż jest składową oprocentowania. Bardzo trudno jest przewidywać na jakim poziomie WIBOR będzie w przyszłości. WIBOR jest powiązany z poziomem stóp procentowych NBP i będzie zależeć...
19.12.2020 r. W ślad za zapowiedziami zniesienia obowiązku meldunkowego większość banków zmodyfikowała wnioski kredytowe zostawiając najczęściej w drukach tylko adres zamieszkania i adres korespondencyjny. Jedynie w kilku bankach...