Cross-selling w ofertach hipotecznych

Osoba starająca się o kredyt hipoteczny często otrzymuje od banku dwie różne propozycje. Jedną z nich jest standardowy kredyt hipoteczny, drugą natomiast ten sam kredyt wraz z dodatkowymi produktami. Czym jest cross-selling i czy warto się na niego zdecydować?

Sprzedaż wiązana – najważniejsze informacje

Jeszcze kilka lat temu w ofercie hipotecznej banków znajdowały się dodatkowe produkty, które jednak określano obowiązkowymi. Konsument zatem decydując się na wsparcie finansowe na zakup nieruchomości, musiał wykupić również inne produkty banku. W związku z wprowadzeniem zmian w Ustawie o kredytach hipotecznych, klienci dziś sami mogą decydować, z jakiego wariantu umowy kredytowej będą chcieli skorzystać.

Sprzedaż wiązana, określana dziś terminem cross-selling, to pakiet, w skład którego wchodzi standardowy kredyt hipoteczny oraz produkty dodatkowe. Wśród najpopularniejszych wymienia się ubezpieczenie nieruchomości lub ubezpieczenie na życie, karta kredytowa, konto osobiste czy produkt inwestycyjny. Decydując się na kredyt w opcji cross-sellingu, konsument otrzymuje zazwyczaj atrakcyjniejsze warunki kredytowania.

Co można zyskać?

W zamian za podpisanie umowy kredytowej wraz z dodatkowymi produktami klient może uzyskać obniżoną lub nawet zerową prowizję, niższą marżę, a wraz z tym również niższe oprocentowanie kredytu. Należy jednak pamiętać, że użytkowanie dodatkowych produktów bankowych podlega ścisłym zasadom i przestrzeganie ich jest warunkiem do otrzymania wspomnianych wyżej zniżek.

Dodatkowe produkty w większości przypadków generują koszty, które nie zawsze okazują się korzystne dla konsumenta. Poszczególne opcje warto przeliczyć pod względem opłacalności. W niektórych przypadkach oferta wypada niezwykle korzystnie – na przykład kiedy jednym z dodatkowych produktów jest wykupienie ubezpieczenia mieszkania, które kredytobiorca i tak będzie musiał wykupić.

Kredyt hipoteczny z rachunkiem osobistym

To jedna z najpopularniejszych ofert cross-sellingu. W zamian za otwarcie osobistego rachunku rozliczeniowego w banku, w którym zaciągnięto kredyt, konsument może liczyć na obniżenie oprocentowania. Obniżka taka może być nieznaczna, jednak w perspektywie kilkunastu lat spłacania kredytu może to oznaczać oszczędności rzędu kilkuset złotych. Zaletą takiej sprzedaży wiązanej jest bezpłatne korzystanie z konta oraz stały wgląd w aktualną wielkość rat.

Cross-selling to coraz korzystniejsza opcja dla przyszłych kredytobiorców. Przestrzeganie warunków promocji oznacza zazwyczaj tańszy kredyt, czyli wariant, na którym najbardziej zależy każdemu z kredytobiorców.

Skontaktuj się z autorem artykułu

Zadzwoń: 502666007

Albo wyślij wiadomość

Porozmawiaj z ekspertem

Nasi eksperci:

Znajdź eksperta w swoim mieście